تقدیر و تشکّر :
گفتند : « دشمن به پا نگاه می کند ، تو چرا !؟ »
گفتم : « لبانم آیا شایستگی آن دارد ، که در پایش به سجده اُفتد و گلبوسه بکارد ! »
دیدم آه ! آن که شکر خاک پا نتواند ، شکر نور دیده چون تواند !!
شکر و سپاس خدای را که در سایه سار بی دریغ الطافِ بی کرانه اش، در امنیّت و آسایش روز را به شب و شب را به روز می رسانیم. خدایی که رنگ آمیز همه ی هستی ست !
پس از حمد و سپاس بی حد ، خدای سبحان را بر خود وظیفه می دانم که از زحمات و تلاش های تمام اساتید بزرگوار به خصوص: استاد حسن رستم زاد منصور، استاد اسماعیل خوشنویس، استاد محمود عمید، دکتر احد پیشگر ، دکتر محمّد فرهمند و دکتر ابراهیم دانش ... که در طول دوران تحصیل، خداوند توفیق استفاده از محضر پر فیضشان را برایم عنایت فرمود تقدیر و تشکّر نمایم.
امّا به پاس « مَنْ لَمْ یَشْکُر الْمَخْلُوقَ، لَمْ یَشْکُرِ الْخالِقَ » از تلاشها و الطاف بیشائبهی استاد ارجمند، جناب آقای دکتر احمد نورمند، که با راهنماییهای عالمانهی خود، در پیمودن این راه دشوار، بزرگوارانه یاری ام کرد، تقدیر و تشکّر می کنم.
و از مشاورهی متواضعانه و بیدریغ آقای دکتر فرامرز جلالت که با سعهی صدر مرا در به ثمر رسیدن این پژوهش یاری دادند، سپاسگزاری می نمایم .
همچنین به جاست که در اینجا از خانواده ام که در این مدّت تمام دشواری ها را تحمّل کرده ، راه را بر من هموار نمودند نیز تقدیر و تشکّر نمایم .
در پایان هم از مدیر محترم گروه سرکار خانم، دکتر فاطمه شیخلووند و از تمامی کسانی که به نحوی در نگارش این پایان نامه با اینجانب همکاری نموده اند بی نهایت سپاسگزارم .
فهـرسـت
|
موضوع چکیده |
صفحه 1 |
|
مقدّمه |
2 |
|
فصل اوّل : کلّیات تحقیق |
|
1ـ1 |
پرسش اصلی پژوهش |
3 |
1ـ2 |
بیان مسأله |
3 |
1ـ3 |
فرضیه ها |
5 |
1ـ4 |
پیشینه ی پژوهش |
5 |
1ـ5 |
روش کار |
6 |
1ـ6 |
اهداف پژوهش |
8 |
|
فصل دوم : ادبیّات و پیشینه |
|
2ـ1 |
تعاریف لغوی و اصطلاحی طب ، تطوّر و تحول آن |
9 |
2ـ1ـ1 |
تعریف طب و پیدایش آن |
9 |
2ـ1ـ2 |
تعریف طبّ قدیم یا سنّتی |
15 |
2ـ1ـ3 |
تاریخچه طبّ سنّتى ایران |
15 |
2ـ 2 |
شرح احوال و آثار عطّار نیشابوری |
23 |
2ـ2ـ1 |
برگی از زندگی عطّار نیشابورى |
23 |
2ـ2ـ2 |
آثار عطّار نیشابوری |
24 |
2ـ2ـ2ـ 1 |
اسرار نامه |
24 |
2ـ2ـ2ـ 2 |
الهی نامه |
25 |
2ـ2ـ2ـ 3 |
تذکرة الاولیاء |
26 |
2ـ2ـ2ـ 4 |
دیوان اشعار |
27 |
2ـ2ـ2ـ 5 |
مختار نامه |
27 |
2ـ2ـ2ـ 6 |
مصیبت نامه |
32 |
2ـ2ـ2ـ 7 |
منطق الطّیر |
33 |
|
فصل سوّم : موادّ و روش ها |
|
3ـ1 |
واژه های طبّی و پزشکی به کار گرفته شده در آثار عطّار |
35 |
3ـ1ـ1 |
بیماری ها و واژه های مرتبط |
35 |
3ـ1ـ2 |
داروهای درمانی |
35 |
3ـ1ـ3 |
علائم بیماری ها |
36 |
3ـ1ـ4 |
علائم زخم ها |
36 |
3ـ1ـ5 |
دیگر اصطلاحات مرتبط با طبّ و پزشکی |
36 |
3 ـ1ـ6 |
ابزار پزشکی |
36 |
3ـ1ـ7 |
عطریّات |
36 |
3ـ1ـ8 |
فلزّات و سنگ های معدنی و خواصّ آنها |
37 |
3 ـ1ـ9 |
توصیه های پزشکی |
37 |
3ـ1ـ10 |
عقاید دینی و باور های عامیانه در پزشکی |
37 |
3ـ1ـ11 |
بهداشت خانواده و اصطلاحات جنسی |
37 |
3ـ2 |
نقایص، نارسایی های جسمی ، امراض و بیماری ها |
38 |
3ـ2ـ 1 |
نقایص و نارسایی های جسمی |
52 |
3ـ2ـ1ـ 1 |
احول |
52 |
3ـ2ـ1ـ 2 |
اعور |
54 |
3ـ2ـ1ـ 3 |
اعمی |
55 |
3ـ2ـ1ـ 4 |
اکمه |
55 |
3ـ2ـ1ـ 5 |
الکن |
56 |
3ـ2ـ1ـ 6 |
خصی کردن |
56 |
3ـ2ـ1ـ 7 |
کچلی ، کلی |
57 |
3ـ2ـ1ـ 8 |
کری، اصمّ |
58 |
3ـ2ـ1ـ 9 |
کوری |
61 |
3ـ2ـ1ـ 10 |
گوژی |
70 |
3ـ2ـ1ـ 11 |
گنگی، اعجم |
71 |
3ـ2ـ1ـ 12 |
لالی |
74 |
3ـ2ـ1ـ 13 |
لنگی |
76 |
3ـ2ـ1ـ 14 |
ملفوج |
78 |
3ـ2ـ1ـ 15 |
نابینا |
79 |
3ـ2ـ 2 |
امراض و بیماری های جسمی |
83 |
3ـ2ـ2ـ 1 |
آبله |
83 |
3ـ2ـ2ـ 2 |
آلزایمر (خِردسودگی) |
85 |
3ـ2ـ2ـ 3 |
آماس ( ورم ) |
86 |
3ـ2ـ2ـ 4 |
استسقا |
88 |
3ـ2ـ2ـ 5 |
اسهال |
89 |
3ـ2ـ2ـ 6 |
برص |
90 |
3ـ2ـ2ـ 7 |
بی خوابی |
91 |
3ـ2ـ2ـ 8 |
بیهوشی و مدهوشی |
94 |
3ـ2ـ2ـ 9 |
پُرخوری |
99 |
3ـ2ـ2ـ 10 |
پرخوابی |
101 |
3ـ2ـ2ـ 11 |
پیسی |
102 |
3ـ2ـ2ـ 12 |
تب ، تب دق |
102 |
3ـ2ـ2ـ 13 |
تپش دل |
108 |
3ـ2ـ2ـ 14 |
تیرگی چشم |
109 |
3ـ2ـ2ـ 15 |
چشم زدگی |
110 |
3ـ2ـ2ـ 16 |
چشم بیمار |
115 |
3ـ2ـ2ـ 17 |
چشم درد |
115 |
3ـ2ـ2ـ 18 |
حبس البول |
117 |
3ـ2ـ2ـ 19 |
حرقت بول |
117 |
3ـ2ـ2ـ 20 |
خستگی |
118 |
3ـ2ـ2ـ 21 |
خماری |
120 |
3ـ2ـ2ـ 22 |
خناق |
126 |
3ـ2ـ2ـ 23 |
خوره |
127 |
3ـ2ـ2ـ 24 |
داء الثعلب |
129 |
3ـ2ـ2ـ 25 |
درد پُشت |
129 |
3ـ2ـ2ـ 26 |
درد دل ، دل درد، |
130 |
3ـ2ـ2ـ 27 |
درد سر ، سر درد |
132 |
3ـ2ـ2ـ 28 |
درد سینه |
135 |
3ـ2ـ2ـ 29 |
درد شکم |
136 |
3ـ2ـ2ـ 30 |
درد دندان ، دندان درد |
137 |
3ـ2ـ2ـ 31 |
دل بیمار ، بیمار دل ، |
138 |
3ـ2ـ2ـ 32 |
رعشه |
143 |
3ـ2ـ2ـ 33 |
زحیر |
144 |
3ـ2ـ2ـ 34 |
سَبَل |
146 |
3ـ2ـ2ـ 35 |
سرسام |
147 |
3ـ2ـ2ـ 36 |
سرگرانی |
148 |
3ـ2ـ2ـ 37 |
سرما خوردگی |
149 |
3ـ2ـ2ـ 38 |
سوختگی |
150 |
3ـ2ـ2ـ 39 |
سوزش ادراری |
153 |
3ـ2ـ2ـ 40 |
شکستگی |
155 |
3ـ2ـ2ـ 41 |
صداع |
156 |
3ـ2ـ2ـ 42 |
صرع |
157 |
3ـ2ـ2ـ 43 |
صفرایی |
158 |
3ـ2ـ2ـ 44 |
ضعف دل |
159 |
3ـ2ـ2ـ 45 |
غشی |
160 |
3ـ2ـ2ـ 46 |
قولنج |
161 |
3ـ2ـ2ـ 47 |
لاغری |
162 |
3ـ2ـ2ـ 48 |
مار گزیدگی |
163 |
3ـ2ـ2ـ 49 |
ورم |
164 |
3ـ2ـ2ـ 50 |
ناخنک |
165 |
3ـ2ـ2ـ 51 |
هاری ( جنون سگ) |
166 |
3ـ2ـ2ـ 52 |
یبوست |
167 |
3ـ2ـ2ـ 53 |
یرقان |
168 |
3ـ2ـ3 |
بیماری های روانی |
169 |
3ـ2ـ3ـ 1 |
آشفتگی |
169 |
3ـ2ـ3ـ 2 |
افسردگی |
170 |
3ـ2ـ3ـ 3 |
پری زده |
173 |
3ـ2ـ3ـ 4 |
پریشانی |
174 |
3ـ2ـ3ـ 5 |
جنون |
177 |
3ـ2ـ3ـ 6 |
دیوانگی |
181 |
3ـ2ـ3ـ 7 |
سرگشتگی |
184 |
3ـ2ـ3ـ 8 |
سودایی |
186 |
3ـ2ـ3ـ 9 |
وسواس |
192 |
3ـ3 |
دارو های درمانی |
194 |
3ـ 3ـ 1 |
آب |
201 |
3ـ 3ـ 2 |
آینه |
205 |
3ـ 3ـ 3 |
ابریشم |
205 |
3ـ 3ـ 4 |
انگبین |
206 |
3ـ 3ـ 5 |
اُشنان |
207 |
3ـ 3ـ 6 |
بنفشه |
208 |
3ـ 3ـ 7 |
بید |
210 |
3ـ 3ـ 8 |
پیه |
210 |
3ـ 3ـ 9 |
تباشیر ( طباشیر) |
211 |
3ـ 3ـ11 |
ترنجبین |
212 |
3ـ 3ـ12 |
تریاق ( تریاک) |
212 |
3ـ 3ـ 13 |
حلوا |
216 |
3ـ 3ـ 14 |
جلاّب |
217 |
3ـ 3ـ 15 |
خاک |
219 |
3ـ 3ـ 16 |
خاکستر |
220 |
3ـ 3ـ 17 |
خرما |
221 |
3ـ 3ـ 18 |
خشخاش |
222 |
3ـ 3ـ 19 |
خِضاب |
223 |
3ـ 3ـ 20 |
داغ |
225 |
3ـ 3ـ 21 |
دنبه |
227 |
3ـ 3ـ 22 |
درمنه |
228 |
3ـ 3ـ 23 |
ذریره |
228 |
3ـ 3ـ 24 |
روغن |
229 |
3ـ 3ـ 25 |
ریحان |
231 |
3ـ 3ـ 26 |
زعفران |
233 |
3ـ 3ـ 27 |
زقّوم |
235 |
3ـ 3ـ 28 |
زهر ، زهر قاتل |
236 |
3ـ 3ـ 29 |
زهرگیا، زهرگیاه |
243 |
3ـ 3ـ 30 |
زیت ، زیتون |
244 |
3ـ 3ـ 31 |
زیره ( زیره با ) |
245 |
3ـ 3ـ 32 |
سپند |
246 |
3ـ 3ـ 33 |
سپندان |
249 |
3ـ 3ـ 34 |
سرکه |
250 |
3ـ 3ـ 35 |
سکبا |
251 |
3ـ 3ـ 36 |
سم |
252 |
3ـ 3ـ 37 |
سنجد |
252 |
3ـ 3ـ 38 |
سیسنبر |
253 |
3ـ 3ـ 39 |
شراب (= آب تلخ ، باده، ، می ، مل ، نبیذ) |
253 |
3ـ 3ـ 40 |
شربت |
264 |
3ـ 3ـ 41 |
شکر |
269 |
3ـ 3ـ 42 |
شنگرف |
272 |
3ـ 3ـ 43 |
شهد |
272 |
3ـ 3ـ 44 |
شیر |
273 |
3ـ 3ـ 45 |
عسل |
275 |
3ـ 3ـ 46 |
صَبِر |
276 |
3ـ 3ـ 47 |
طباشیر |
277 |
3ـ 3ـ 48 |
عُنّاب |
277 |
3ـ 3ـ 49 |
غازه (آرایشی) |
278 |
3ـ 3ـ 50 |
فقاع (فقّع) |
278 |
3ـ 3ـ 51 |
قطران |
280 |
3ـ 3ـ 52 |
قند |
281 |
3ـ 3ـ 53 |
کافور |
282 |
3ـ 3ـ 54 |
کرفس |
284 |
3ـ 3ـ 55 |
گلاب |
285 |
3ـ 3ـ 56 |
گل(گل سرخ ) |
288 |
3ـ 3ـ 57 |
گلشکر |
289 |
3ـ 3ـ 58 |
گندنا |
290 |
3ـ 3ـ 59 |
مرهم |
290 |
3ـ 3ـ 60 |
مزوّر |
294 |
3ـ 3ـ 61 |
مسهل |
295 |
3ـ 3ـ 62 |
معجون |
295 |
3ـ 3ـ 63 |
مُفرّح |
297 |
3ـ 3ـ 64 |
موم |
298 |
3ـ 3ـ 65 |
نُقل |
300 |
3ـ 3ـ 66 |
نبات |
301 |
3ـ 3ـ 67 |
نوش = نوش دارو |
302 |
3ـ 3ـ 68 |
نیل |
304 |
3ـ 3ـ 69 |
وسمه (آرایشی) |
305 |
4 |
فصل چهارم: تجزیه دو تحلیل |
306 |
4ـ 1 |
عناصر اربعه ( مایه های چهار گانه ) |
306 |
4ـ 1 ـ 1 |
عناصر اربعه در آثار عطّار |
310 |
4ـ 1 ـ 2 |
اخلاط و طبایع چهارگانه در آثار عطّار |
313 |
4ـ 2 |
واژگان و اصطلاحات مرتبط با طبّ و پزشکی |
316 |
4ـ 2ـ 1 |
علائم و نشانه های بیماری ها |
316 |
4ـ 2ـ 2 |
علائم و نشانه های زخم |
325 |
4ـ 2ـ 3 |
آزمایش دارو توسط دارو ساز |
325 |
4ـ 2ـ 4 |
اشاره به ساختار چشم ، گوش، بینی و زبان |
326 |
4ـ 2ـ 5 |
تیمار = پرستار |
327 |
4ـ 2ـ 6 |
بیمارستان، تیمارستان، دیوانستان، دیوانه جا |
328 |
4ـ 2ـ 7 |
جان فزای |
330 |
4ـ 2ـ 8 |
جرّاح ، جراحی کردن |
330 |
4ـ 2ـ 9 |
جراحت |
331 |
4ـ 2ـ 10 |
حجامت ، حجّام |
333 |
4ـ 2ـ 11 |
درد (الم ، درد ، دردمند ، درد و دارو، درد و درمان، درد و دوا) |
334 |
4ـ 2ـ 12 |
درمان (= تسکین، تندرستی، تدبیر، چاره، دارو کردن، شفا، علاج ، معالجت ، معالجه) |
347 |
4ـ 2ـ 13 |
رگ |
358 |
4ـ 2ـ 14 |
ریش |
361 |
4ـ 2ـ 15 |
زخم |
361 |
4ـ 2ـ 16 |
قیفال |
368 |
4ـ 2ـ 17 |
سرایت |
369 |
4ـ 2ـ 18 |
صحّت ( راحت، سلامتی، عافیت ) |
369 |
4ـ 2ـ 19 |
حکیم ( طبیب، معالج ) |
347 |
4ـ 2ـ 20 |
عطّار، عطّاری |
378 |
4ـ 2ـ 21 |
فصّاد ، فصد |
381 |
4ـ 2ـ 22 |
مبتلا |
382 |
4ـ 2ـ 23 |
مجروح |
383 |
4ـ 2ـ 24 |
معاینه |
385 |
4ـ 2ـ 25 |
مغز و استخوان |
385 |
4ـ 2ـ 26 |
نبض |
386 |
4ـ 3 |
توصیه های طبّی و پزشکی |
386 |
4ـ 3 ـ 1 |
پرهیز از افراط درخوردن عسل برای گرم مزاجها ( صفراوی ها) |
386 |
4ـ 3 ـ 2 |
پرهیز از آب دادن به سوخته و مستسقی |
387 |
4ـ 3 ـ 3 |
پرهیز از انداختن آب دهان در معابر |
387 |
4ـ 3 ـ 4 |
پرهیز از پر خوری |
387 |
4ـ 3 ـ 5 |
پرهیز از خوردن عسل با رشته |
388 |
4ـ 3 ـ 6 |
پرهیز از روزه گرفتن برای بیمار |
389 |
4ـ 3 ـ 7 |
پوشاندن اجساد برای جلوگیری از تعفّن |
389 |
4ـ 3 ـ 8 |
تغذیه با شیر مادر |
389 |
4ـ 3 ـ 9 |
تقویت جسم |
390 |
4ـ 3 ـ 10 |
توصیه برای شاد زیستن |
390 |
4ـ 3 ـ 11 |
حلوا و سودا |
391 |
4ـ 3 ـ 12 |
خاصیّت پاک کنندگی خاک و نمک |
391 |
4ـ 3 ـ 13 |
خوردن غذا با دست |
391 |
4ـ 3 ـ 14 |
خوش رویی با بیمار |
392 |
4ـ 3 ـ 15 |
شستن دهان |
392 |
4ـ 3 ـ 16 |
مصرف آب برای خون سازی بدن |
392 |
4ـ 3 ـ 17 |
مصرف زعفران برای شاد بودن |
393 |
4ـ 4 |
عطریّات |
393 |
4ـ 4 ـ 1 |
بوی ، عطر |
393 |
4ـ 4 ـ 2 |
حنوط |
397 |
4ـ 4 ـ 3 |
عنبر |
398 |
4ـ 4 ـ 4 |
عود |
402 |
4ـ 4 ـ 5 |
غالیه |
404 |
4ـ 4 ـ 6 |
مُشک |
405 |
4ـ 5 |
ابزار مرتبط با طب و پزشکی |
410 |
4ـ 5ـ 1 |
سرمه دان |
410 |
4ـ 5ـ 2 |
غالیه دان |
410 |
4ـ 5ـ 3 |
قاروره |
411 |
4ـ 5ـ 4 |
قرابه |
411 |
4ـ 5ـ 5 |
طاس |
412 |
4ـ 5ـ 6 |
طشت |
413 |
4ـ 5ـ 7 |
مجمر |
414 |
4ـ 5ـ 8 |
نشتر |
415 |
4ـ 5ـ 9 |
هاون |
416 |
4ـ 6 |
عقاید دینی و باور های عامیانه در پزشکی |
417 |
4ـ 6ـ 1 |
استفاده از مهرة مار |
417 |
4ـ 6ـ 2 |
پری زده ، پری در شیشه دیدن |
417 |
4ـ 6ـ 3 |
تأثیر کواکب بر احوال انسان |
417 |
4ـ 6ـ 4 |
چشم زخم ، بد چشم |
417 |
4ـ 6ـ 5 |
دعا برای درمان |
417 |
4ـ 6ـ 6 |
دم شفا بخش عیسوی |
420 |
4ـ 6ـ 7 |
دیوانه و ماه |
421 |
4ـ 6ـ 8 |
عیادت از بیمار و به بالین بیمار رفتن |
421 |
4ـ 6ـ 9 |
نعل در آتش انداختن |
423 |
4ـ 7 |
فلزّات و سنگ های معدنی و خواصّ آنها |
423 |
4ـ 7 ـ 1 |
آهن |
426 |
4ـ 7 ـ 2 |
الماس |
427 |
4ـ 7 ـ 3 |
توتیا |
428 |
4ـ 7 ـ 4 |
زر ( طلا ) |
430 |
4ـ 7 ـ 5 |
زُمرّد |
432 |
4ـ 7 ـ 6 |
سرمه |
433 |
4ـ 7 ـ 7 |
سیماب |
437 |
4ـ 7 ـ 8 |
شبه |
438 |
4ـ 7 ـ 9 |
عقیق |
439 |
4ـ 7 ـ 10 |
فیروزه |
440 |
4ـ 7 ـ 11 |
کحل |
441 |
4ـ 7 ـ 12 |
گوگرد |
442 |
4ـ 7 ـ 13 |
گوهر( جوهر، دُرّ ، لؤلؤ ، مرجان ، مروارید) |
443 |
4ـ 7 ـ 14 |
لعل |
447 |
4ـ 7 ـ 15 |
مس |
452 |
4ـ 7 ـ 16 |
مهرة مار |
453 |
4ـ 7 ـ 17 |
نقره ، سیم |
454 |
4ـ 7 ـ 18 |
نمک |
456 |
4ـ 7 ـ 19 |
یاقوت |
458 |
4ـ 8 |
بهداشت خانواده و واژگان و اصطلاحات جنسی |
461 |
4ـ 8 ـ 1 |
آبستن |
461 |
4ـ 8 ـ 2 |
استحاضه |
463 |
4ـ 8 ـ 3 |
پستان |
464 |
4ـ 8 ـ 4 |
سیاه کردن نوک پستان |
467 |
4ـ 8 ـ 5 |
حمل |
467 |
4ـ 8 ـ 6 |
حیض، خون حیض |
468 |
4ـ 8 ـ 7 |
دردِ زه ، دردِ آبستنی |
469 |
4ـ 8 ـ 8 |
رَحِم |
471 |
4ـ 8 ـ 9 |
فرج |
472 |
4ـ 8 ـ 10 |
مخنّث ، خنثی |
473 |
4ـ 8 ـ 11 |
نطفه |
475 |
5 |
فصل پنجم |
476 |
5 ـ 1 |
نتیجه گیری |
476 |
5 ـ 2 |
پیشنهاد ها |
478 |
5 ـ 3 |
فهرست منابع و مآخذ |
479 |
5 ـ 4 |
نشانه های اختصاری |
480 |
چکیده انگلیسی 483
چکیده :
مقوله ی طبّ و پزشکی و اصطلاحات مربوط به آن با توجه به این که عطّار خود طبیب و پزشک بوده چگونه انعکاس یافته است ؟
در گذشته بیشتر شاعران و نویسندگـان به بعضی از علوم و مشاغل زمان خود از قبیل طبّ، فقه، نجوم، دبیری و ... شناخت داشته و از آن در زندگی روزمرّه بهره جسته و از اصطلاحات این علوم در آثارشان استفاده نموده؛ مضمون هایی بکر و بدیع آفریده اند.
یکی از این عناصر مهمّ مضمون ساز در اشعار شاعران پارسی گو ، اصطلاحات طبّ و پزشکی و مفاهیم مربوط به آن است. با مطالعه ی اشعار شاعرانی چون : ناصرخسرو، خاقانی، نظامی، مولوی، حافظ و دیگر شاعران به خوبی می توان به این امر واقف شد.
از میان شاعران پارسی گو، آثار عطّار نیشابوری با توجّه به این که خود طبیب و داروسازی حاذق بوده و بیشتر عمر خود را در کنار شعر، به پیشه ی عطّاری و طبابت گذرانده است، از اهمّیّت ویژه ای بر خوردار است.
نوشته ی حاضر بررسی و شرح و توضیح اصطلاحات طبّی و پزشکی، آن عارفِ طبیب، آن عطرِ حبیب، آن سالکِ وادی عشق، آن عاشقِ بی درمان، شیخ فرید الدّین محمّد عطّار نیشابوری ست، که در پی درمان ، هفت شهر عشق را ، طی نمود و بی خبر از خویشتن شد.
در این کار پژوهشی، ابتدا اشاره ای به طبّ و پزشکی و تاریخ آن ـ به خصوص تاریخ طبّ در ایران ـ شده و بعد از معرفی مختصر سرگذشت این عارف وارسته، به اجمال نگاهی به آثارش داشته و در ادامه به تشریح و توضیح اصطلاحات طبّی و پزشکی آثار عطّار از قبیل : بیماری ها، و داروهای درمانی و سایر موارد که به نوعی با طبّ و پزشکی ارتباط دارد ، شده است.
علاقه مندان به آثار عطّار به خصوص ادیبان و دانشجویان رشته ادبیات فارسی، می توانند با مراجعه به این نوشته با اصطلاحات پزشکی عطّار آشنا شده و از آن برای درک بهتر مفاهیم آثار این طبیب عارف بهره مند شوند.
کلید واژه ها : طبّ ، بیماری ، داروهای درمانی ، آثار ، عطّار
مقدّمه
بر نکته سنجان و صاحب نظران پوشیده نیست که: در گذشته، بیشتر شاعران و نویسندگان به بعضی از علوم و مشاغل زمان خود از قبیل طبّ، فقه، نجوم، دبیری، ... شناخت داشته و از آن در زندگی روز مرّه بهره جسته و از اصطلاحات این علوم در آثارشان استفاده نموده؛ مضمون هایی بکر و بدیع آفریده اند. یکی از این عناصر مهمّ مضمون ساز در اشعار شاعران پارسی گو، اصطلاحات طبّ و پزشکی و مفاهیم مربوط به آن است. با مطالعه ی اشعار شاعرانی چون : ناصر خسرو، خاقانی، نظامی ، مولوی، حافظ و دیگر شاعران به خوبی می توان به این امر واقف شد .
کاربرد اصطلاحات علوم مزبور به خصوص علم پزشکی در ادب فارسی و مضمون آفرینی های بدیع و بکر در آثار شاعران گذشته ، دشواری هایی را در درک این آثار به وجود آورده که لازم است برای درک و فهم بهتر این آثار به شرح و توضیح این اصطلاحات به تفکیک حِرَف و مشاغل در آثار هر یک از شاعران، پرداخته شود.
از میان شاعران پارسی گو، آثار عطّار نیشابوری با توجه به این که خود طبیب و داروسازی حاذق بوده و بیشتر عمر خود را در کنار شعر ، به پیشه ی عطّاری و طبابت گذرانده است، از اهمّیّت ویژه ای بر خوردار است . از آنجا که بر خلاف آثار شاعرانی چون مولوی، نظامی، خاقانی، حافظ و ... آن گونه که باید، در زمینه ی اصطلاحات طبّی و کاربرد آن در آثار عطّار نیشابوری تحقیق صورت نگرفته، و با توجّه به علاقه ی خاصّ نگارنده به طبّ سنّتی و جای خالی این موضوع در بین تحقیقات انجام یافته در خصوص آثار عطّار نیشابوری، انگیزه ای پدید آمد تا پایان نامه ای با این موضوع تهیه گردد و جنبه های مجهول با این عنوان در آثار عطّار نیشابوری حلّ شود تا گرهی از کار برای استفاده کنندگان و محقّقان ادب فارسی در این زمینه گشوده شود، باشد که خدمتی به جامعه ی ادب فارسی در خصوص درک اصطلاحات طبّی و معانی اشعار عطّار نیشابوری، همچنین مهارت های این عارف طبیب در طبابت و به کارگیری ماهرانه ی این اصطلاحات در آثارش ایفاد گردد.
در این مقال به بررسی اصطلاحات طبّی یا پزشکی به تفکیک موضوع؛ یعنی : بیماری ها، داروهای درمانی، علائم بیماری، علائم زخم ، فلزّات و سنگ های معدنی، اصطلاحات مرتبط با طبّ و پزشکی، ابزار پزشکی، عطرّیات، توصیه های پزشکی، فرهنگ و باورهای دینی در حیطه ی درمان، بهداشت خانواده و اصطلاحات جنسی و ... پرداخته و بعد از شرح هر یک از واژه ها و اصطلاحات پزشکی، در ذیل هر مورد شواهدی از کلیّة آثار عطّار، آورده شده است. که به نحوه و روند این پایان نامه در فصل اول در بیان روش کار اشاره شده است.
با توجه به این که آقای دکتر علی اکبر باقری خلیلی در کتاب « فرهنگ اصطلاحات طبّی در ادب فارسی» به بیشتر اصطلاحات طبیّ با مراجعه به کتب مهمّ و اساسی طبّ قدیم از جمله : الحاوی، محمّد بن زکریای رازی، الأبنیة عن الادویة موفّق ابو منصور علی الهروی، تحفۀ حکیم مؤمنِ سیّد محمّد مؤمن تنکابنی، قانون در طبّ ِ شیخ الرئیس ابوعلی سینا، قانونچة محمود بن محّد بن عمر چغمینی، خلاصة الحکمة محمّد حسین بن محمّد هادی القیلی العلوی، صیدنة ابوریحان بیرونی، هدایةالمتعلمین ابوبکر ربیع احمد الاخوینی البخاری، ذخیرة خوارزمشاهی، تنسوخ نامۀ ایلخانی محمّد بن حسن توسی (خواجه نصیر الدین) ، ترجمۀ مفاتیح العلومِ ابو عبدالله محمّد بن احمد یوسف کاتب خوارزمی، مخزن الادویة عقیلی خراسانی و ... اشاره کرده بود. لذا بنا به دلایل و مشکلاتی از قبیل کمی زمان ، و عدم دسترسی به کتب مرجع مزبور در بیشتر موارد به فرهنگ ایشان بسنده شده است که به جاست در اینجا از زحمات ایشان تقدیر و تشکّر نمایم.
امید است که دشواری راه، پیچیدگی موضوع ، کاستی ها و لغزش های قلمی و علمی نگارنده از دیدگان تیز بین مخاطبان و خواستاران مستور نماند و با تذکّر بجای و شایسته، رهنمون تعالی فکری این جانب باشند. اِنْ شاءَ اللهُ
عزیزان هم وطن که به مطالب پایان نامه بنده علاقه داشته باشند
بسیار خرسند خواهم شد کمکی کنم و مطالب کامل ان را در اختیار عزیزان قرار دهم
شماره تماس:09144560618